hd_child-with-tablet.jpg
egészség

Szemünk védelme

Mennyi képernyőidő elég? Ez ma már minden szülő és gyermekgondozó számára ismerős téma. Mindannyian jól ismerjük az okostelefonok, táblagépek és egyéb digitális eszközök használatát.

Sok szülő felteszi magának a kérdést: "Biztonságos-e, ha hagyom, hogy a kisbabám vagy a kisgyermekem a mobiltelefonommal játsszon?" Különösen a gyerekeknek és a tizenéveseknek van szükségük a támogatásunkra a digitális eszközök felelősségteljes használatában és az okostelefon "okos" használatában. A szülők gyakran meglepődnek, amikor megtudják, hogy gyermekeik hány órát töltenek online. Pedig köztudott, hogy a digitális média széles körű és gyakori használata folyamatosan növekszik. Még a legkisebb gyerekeink is játszani akarnak a mobilokkal, és lenyűgözik őket a mozgó képek. Ugyanakkor kevesebb időt töltünk a szabadban, ami csökkenti a napfénynek való kitettséget.

woman_office_lls.jpg

Minden óra képernyőhasználat után tarts szünetet

Az egyre gyakoribbá váló, munkahelyi szem- és látásproblémákat gyakran nevezik "számítógépes látás szindrómának" (CVS) vagy "digitális szemterhelésnek". Sokan órákon át bámuljuk a számítógép képernyőjét. Ez szemfáradtsághoz, szemszárazsághoz és homályos látáshoz vezet. És amikor végre kimegyünk a szabadba, a szemünk hajlamos a váratlan és túlzott könnyezésre.

Kisebb képernyők a táblagépeken és okostelefonokon: Egész nap használjuk az okostelefonjainkat, a számítógépes munka során és után. A hordozható digitális eszközökön megjelenő szavak, képek és szimbólumok nagyon kicsik az asztali monitorokon megjelenőkhöz képest. A szokásos gyors görgetés, koppintás és lapozás ezeken a képeken súlyosbítja a számítógépes látás szindróma tüneteit. Ennek ellenére az emberek egyre hosszabb időt töltenek a képernyők előtt.

Az orvosok figyelmeztetnek a túlzott képernyőidő és a napfényhiány következményeire: Az elektronikus média hosszan tartó, napi szintű használatával, különösen fiatal korban, kedvezőtlen hatások hozhatók összefüggésbe. (lásd Dr.. Bettina Wabbels orvos professzor, a Bonni Egyetemi Szemészeti Klinika Ortoptikai, Neuro- és Gyermekszemészeti Osztályának igazgatójának nyilatkozatát).

A myopia növekedése, különösen az iparosodott országokban: A környezeti tényezőket és az emberi viselkedés változásait azonosították a myopia (rövidlátás) növekedésének okaként, különösen az iparosodott országokban. Sok gyermek és tinédzser már nem a szabadban, a nap alatt tölti szabadidejét, hanem a számítógépek, okostelefonok és táblagépek előtt, már kora reggel.

father_son_digital.jpg

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) globális egészségügyi problémának nyilvánította a rövidlátás növekvő előfordulását

Míg korábban a rövidlátást pusztán kellemetlenségnek tekintették, ma már olyan szemhibaként ismerik el, amely látásromláshoz vezethet.

A rövidlátás jellemzően gyermek- és serdülőkorban alakul ki, mivel a szem csak ebben az életszakaszban fejlődik. A rövidlátás oka (amely akkor alakul ki, ha a szemgolyó túl hosszú, vagy ha a szaruhártya túlságosan görbült), sokáig rejtély volt. A tudósok sokáig csak az örökletes hajlam és a környezeti tényezők közötti kapcsolatot tudták bizonyítani. Azt is észrevették, hogy a magasabb iskolai végzettségűek körében gyakrabban fordul elő rövidlátás. Ez arra utal, hogy a közeli tárgyakra, például könyvekre való hosszan tartó fókuszálás rövidlátáshoz is vezethet.

 

Fényhiány a gyanú alatt

 

Még mindig nincs elegendő adat annak bizonyítására, hogy az okostelefonok hosszú távú használata káros a szemünkre. A szemészek azonban feltételezik, hogy összefüggés van az okostelefonok és számítógépek növekvő használata és a szemünkre gyakorolt negatív hatás között. A természetes napfénynek való kitettség fontos védőfaktornak számít a rövidlátás ellen. (Lásd Prof. Bettina Wabbels nyilatkozatát a Német Szemészeti Társaság (DOG) 116. kongresszusán.)

Mit tehetek gyermekem szemének védelme érdekében?

A Német Szemészeti Társaság (DOG) 2018 szeptemberében kiadott közleménye szerint a számítógépek, okostelefonok vagy táblagépek használata egyáltalán nem alkalmas 3 év alatti gyermekek számára. A 4-6 éves gyermekek esetében a napi legfeljebb 30 perc képernyőidő tolerálható. Az okostelefonokat és a tableteket nem szabad "bébiszitterként" használni. Ha a gyerekek használják, akkor ideális esetben a szüleikkel együtt. A digitális eszközök nem helyettesíthetik a képeskönyvek közös olvasását vagy megtekintését. Az óvodáskorú gyermekeknek először lehetőséget kell kapniuk arra, hogy felfedezzék a valós életet, mielőtt a képernyőkhöz fordulnának. És ha mégis, akkor használat közben legalább 30 cm-es távolságot kell tartani a szem és az okostelefon között.

A Német Szemészeti Társaság (DOG) továbbá azt tanácsolja, hogy az általános iskoláskorú gyermekek esetében a digitális média nézését napi egy órára kell korlátozni. 10 éves kortól kezdve napi két óránál nem ajánlott több időt tölteni képernyő előtt. A fiatalabb, óvodás és alsó tagozatos gyermekre inkább a szüleik digitális eszközeinek használata a jellemző.

Az idősebb gyermekek és tizenévesek általában saját digitális eszközökkel rendelkeznek. Mindenesetre a használatukra vonatkozóan egyértelmű szabályokat kell alkotni, ami magában foglalhatja a képernyőidő korlátozását és nyomon követését is egy alkalmazás segítségével. Lefekvés előtt egy-két órával pedig egyáltalán nem szabad elektronikus médiát használni.

family_digital_lls.jpg

Digitális eszköztippek családoknak:

  • Ellenőrizd a saját és gyermekeid képernyő előtt töltött idejét.
  • A három év alatti gyermekek egyáltalán nem ajánlott az elektronikus eszközök használata.
  • A digitális eszközöket legalább 30-40 cm távolságra kell tartani a szemtől.
  • Tarts szünetet minden óra képernyőhasználat után.
  • Hosszabb használat során tízpercenként nézz a távolba.
  • Használj nagyobb képernyőt, ha hosszabb dokumentumokkal dolgozol.
  • Tartsd a szemedet minél többet mozgásban; próbáld meg nem bámulni a számítógép képernyőjét.
  • Pislogj gyakran, hogy hidratáld a szemedet:
  • A látóideg ellazításához nézz a távolba.
  • Különösen a gyerekeknek és a tizenéveseknek kellene több időt tölteniük a szabadban napfényben - lehetőség szerint legalább napi két órát.

Források: 

Kapcsolódó cikkek